Selasa, 17 November 2009

Al-Quran Merentasi Zaman

expr:id='"post-body-" + data:post.id'>

Assalamua'laikumwarahmatullahiwabarakatuh...Alhamdulillahirabbila'lamin...Syukur kepada Tuhan yang menciptakan bumi ini,yang menciptakan langit,yang menciptakan segala yang ada diatas muka bumi ini.Sesungguhnya Dialah yang Maha Agung lagi Maha Berkuasa keatas sesuatu.Segala ni'mat yang diberikan haruslah digunakan sebaik-baiknya.
Sebagaimana yang telah kita ketahui yang bahawasanya al-Quran itu di turunkan secara beransur-ansur.Dan segala yang terkandung didalamnya bukan coretan biasa yang kita boleh baca seperti buku-buku,surat khabar dan lain-lain lagi.Ianya adalah kalam Allah,semua masalah-masalah,kisah-kisah dan lain-lain lagi terkandung didalam ini,dan ianya juga tak lapuk ditelan arus zaman.Semua zaman sesuai digaunakan al-Quran sebagai panduan.
Peristiwa Nuzul al-Quran yang berlaku pada malam Jumaat,17 Ramadhan tahun ke-41 daripada kelahiran Rasulullah S.A.W membawa sinar kepada seluruh manusia ketika itu dalam kegelapan jahiliah.
Bermula daripada peristiwa itu,zaman yang penuh dengan kegelapan berubah wajah dengan cahaya iman dan Islam,manakala amalan yang sesat serta batil bertukar kepada kebenaran juga keadilan.
Manusia yang dulunya hidup bertuhankan hawa nafsu kini beralih menyembah Allah S.W.T.Dalam erti kata lain,Nuzul al-Quran menjana perubahan dan membina peradaban umat.
Firman Allah S.W.T didalam al-Quran yang bermaksud:
"Dan tiadalah Kami mengutuskan kamu,melainkan untuk menjadi rahmat bagi sekalian alam".
(Surah Al-Anbia:Ayat 107)
Al-Quran adalah mukjizat yang dianugerah Allah S.W.T kepada Nabi Muhammad S.A.W untuk dijadikan panduan manusia.
Tiada sesiapapun yang mampu mencipta ayat al-Quran walaupun sepotong dan setanding dengan kehebatan al-Quran.Firman Allah S.W.T didalam al-Quran yang bermaksud:
"Dan kalau kamu ada menaruh syak mengenai apa yang Kami turunkan kepada hamba Kami(Muhammad),cubalah buat dan datangkan satu surah yang berbanding dengan al-Quran itu,dan panggillah orang yang kamu percaya boleh menolong kamu selain daripada Allah S.W.T,jika betul kamu orang yang besar".
(Surah Al-Baqarah:Ayat 23)
Al-Quran kitab suci yang kekal sifatnya,sangat istimewa dan sesuai untuk semua zaman juga lokasi.Ia bukan panduan untuk satu bangsa atau masa tertentu sahaja,tetapi pembawa rahmat seluruh seluruh alam sehingga hari kiamat.
Manakala perbahasan dan pengajaran yang diketengahkan di dalamnya pula membawa banyak manfaat kepada manusia,seperti hasil kajian sains berkaitan biologi manusia(tubuh badan manusia)mengesahkan bahawa setiap daripada kita mempunyai cap jari yang berbeza antara satu sama lain.
Dan sesungguhnya al-Quran menyebutkan perkara itu lebih awal lagi dari kajian berkenaan iaitu sejak 1,429 tahun yang lampau.Hanya kita sahaja yang tidak tahu akan hal ini.Kita hanya mengagung-agungkan saintis-saintis barat yang menciplak banyak benda yang yang diambil daripada segala kitab-kitab yang dihasilkan pada waktu dahulu.Firman Allah S.W.T di dalam al-Quran yang bermaksud:
"Patutkah manusia menyangka bahawa Kami tidak akan dapat mengumpulkan tulang-yulangnya?Bukan sebagaimana yang disangka itu,bahkan Kami berkuasa menyusun jarinya(tulang yang lebih halus dari yang lain)".
(Surah Al-Qiamah:Ayat 3-4)
Demikian juga kajian berkaitan deria kulit manusia yang baru diketahui mempunyai sel yang banyak serta paling sensitif.Perkara itu digambarkan dalam al-Quran ketika mana orang berdosa diazab dalam neraka kelak,setiap kali kulit lain untuk menggandakan keazaban yang berkekalan.
Sama-samalah kita menjadikan al-Quran itu sebagai pedoman dan panduan hidup bermula diperingkat individu,keluarga,masyarakat serta negara.Sesungguhnya semua hukum dan peraturanNya menjadi penyelamat di dunia dan di akhirat.
Firman Allah S.W.T didalam al-Quran yang bermaksud:
"Sesungguhnya al-Quran ini memberi petunjuk kejalan yang benar(iaitu ajaran Islam)dan memberikan berita yang menggembirakan kepada orang-orang yang beriman yang mengerjakan amal-amal soleh bahawa mereka beroleh pahala yang besar".
(Surah Al-Isra':Ayat 9)
Disini sudah jelaslah bahawasanya al-Quran adalah sebagai panduan bagi segala perbuatan tidak kira pada zaman apapun.Jadi kita sebagai umat Islam dan juga umat Nabi Muhammad S.A.W sama-samalah kita tegakkan Islam samada dari segi hukum-hakam dan sebagainya.Sama-samalah kita berubah sementara masih ada waktu ini.Waallahu'alam.

"MEMBANGUN BERSAMA ISLAM"
"TAKBIR!!!ALLAHUAKHBAR!!!"
"TEGAKKAN PEMERINTAHAN ISLAM"

0 ulasan:

Kesihatan

Penyakit Berkaitan Rokok:

1.Pelbagai barah seperti paru-paru,rongga mulut,esofagus,pankreas,pundi kencing dan buah pinggang.
2.Penyakit saluran penafasan kronik seperti bronkitis kronik,emfisima,asma bronkial dan bronkiektasis.
3.Tekanan darah tinggi,serangan sakit jantung dan angin ahmar.
4.Mudah terkena batuk kering,Hepatitis B,radang paru-paru.
5.Ulser peptik dan gastritis.
6.Penyakit kulit seperti ekszema.
7.Penyakit mata yang boleh menyebabkan buta seperti katarak dan degenerasi makular pada selaput retina.
8.Penyakit tulang.
9.Rambut cepat berubang.
10.Kulit cepat berkedut.
11.Luka lambat sembuh.
12.Tenaga kelamin berkurangan terutama lelaki.
13.Kesuburan berkurangan.
14.Menjejaskan perkembangan janin dalam kandungan ibu yang merokok atau terdedah kepada asap rokok.
15.Kanak-kanak yang terdedah kepada asap rokok boleh menjejaskan perkembangan intelektual.
16.Wanita yang terdedah dengan asap rokok cepat putus haid.

Kesihatan

Senarai Ini Boleh Mendorong Anda Untuk Tidak Merokok::

1.Hidup lebih lama.
2.Mencegah penyakit.
3.Kulit lebih sihat.
4.Melindungi orang lain.
5.Anak-anak lebih sihat.
6.Menjadi teladan yang baik.
7.Melindungi alam sekitar.
8.Meningkatkan kecergasan.
9.Meningkatkan deria rasa dan bau.
10Lebih sihat.
11.Gigi lebih putih.
12.Rambut dan pakaian tidak berbau.
13.Kesuburan meningkat.
14.Menjimatkan wang.
 
;