Isnin, 16 November 2009

Peringatan Kepada Semua

expr:id='"post-body-" + data:post.id'> Sifat Pemarah,Dekati Perempuan Tanpa Muhrim Iblis Suka.....

Assalamu'alaikum....Alhamdulillahirabbil'alamin..Bersyukur saya kehadrat Ilahi kerana memberi akal fikiran yang sihat,yang sentiasa dapat menyimpan ilmu-ilmu yang bermanafaat,dan dapat memberitahu kepada semua apa yang telah dipelajari.
Seperti yang kita tahu bahawa iblis adalah musuh ketat bagi umat Islam.Iblis sentiasa menghasut cucu-cicit Nabi Adam a.s supaya membuat kemungkaran.Kita tengok apa yang berlaku apabila iblis bertemu dengan Nabi Musa a.s.
Iblis datang kepada Nabi Musa a.s dan berkata:"Engkaulah yang dipilih Allah untuk risalah dan langsung berkata-kata kepadamu,sedan aku seorang makhluk biasa,yang ingin juga bertaubat kepada Tuhan,maka tolonglah aku semoga dapat diterima taubatku."
Nabi Musa a.s gembira lalu Baginda mengambil wuduk,lantas bersolat dan berdoa:"Ya Tuhan,iblis seorang mkhlukMu,ia akan bertaubat,maka terimalah taubatnya".Maka diturunkan wahyu kepada Nabi Musa a.s:"Ya Musa!,dia tidak akan bertaubat".Jawab Nabi Musa:"Ya Tuhan!,dia minta taubat".
Maka turun wahyu kepada Nabi Musa:"Aku terima permintaanmu Musa,maka suruhlah ia(iblis)sujud kepada kubur Adam,maka Aku akan menerima taubatnya."
Nabi Musa sangat gembira,dan menyampaikan suara wahyu itu kepada iblis,tiba-tiba iblis marah dan sombong serta berkata:"Aku tidak akan sujud kepadanya(Adam)pada masa hidupnya,bagaimana akan sujud sesudah matinya?Lalu iblis barkata:"Hai Musa,kerana engkau menolong aku kepada Tuhan,maka kini engkau berhak mendapat hadiah dariku:"Aku berpesan kepadamu tiga perkara:
  • Ingatlah kepadaku(iblis)ketika marah,sebab aku di dalam tubuhmu mengikut saluran darah.
  • Ingatlah kepadaku ketika menghadapi musuh perang sebab aku datang kepada anak Adam mengingatkan kepadanya keadaan isteri dan anak-anaknya serta hartanya,sehingga ia lari kebelakang(meninggalkan perjuangan).
  • Awaslah,jangan duduk sendirian dengan wanita bukan muhrim,sebab aku sebagai utusannya(perantaraan) kepadamu dan urusannya kepada kamu.
Kejadian diatas adalah pedoman kepada manusia supaya tidak mengikut arahan iblis yang sentiasa mahu merosakkan keturunan Adam a.s.
Peristiwa ini juga mengingtkan supaya lelaki dan wanita mengetahui batasan pergaulan,karana yang ketiga di antara mereka adalah iblis la'natullah.Sentiasalah menjaga diri masing-masing supaya tidak terjerumus ke lembah maksiat.Jika ada perasaan marah kerana sesuatu,segeralah mengambil wudhu dan berselawat keatas nabi.Selalulah berdoa kepada Allah S.W.T supaya kita semua tergolong di dalam golongan yang benar dan akan ditempatkan di dalam syurga kelak.
Sentiasalah kita mengingati rakan-rakan,kaum keluarga dan lain-lain lagi yang lupa ataupun tidak tahu(jahil) supaya kita semua sentisa berada di jalan yang benar.Semoga amal kebajikan kita dapat menolong kita di akhirat nanti.Wallahu'alam.

"MEMBANGUN BERSAMA ISLAM"
"TAKBIR!!!ALLAHUAKHBAR!!!

0 ulasan:

Kesihatan

Penyakit Berkaitan Rokok:

1.Pelbagai barah seperti paru-paru,rongga mulut,esofagus,pankreas,pundi kencing dan buah pinggang.
2.Penyakit saluran penafasan kronik seperti bronkitis kronik,emfisima,asma bronkial dan bronkiektasis.
3.Tekanan darah tinggi,serangan sakit jantung dan angin ahmar.
4.Mudah terkena batuk kering,Hepatitis B,radang paru-paru.
5.Ulser peptik dan gastritis.
6.Penyakit kulit seperti ekszema.
7.Penyakit mata yang boleh menyebabkan buta seperti katarak dan degenerasi makular pada selaput retina.
8.Penyakit tulang.
9.Rambut cepat berubang.
10.Kulit cepat berkedut.
11.Luka lambat sembuh.
12.Tenaga kelamin berkurangan terutama lelaki.
13.Kesuburan berkurangan.
14.Menjejaskan perkembangan janin dalam kandungan ibu yang merokok atau terdedah kepada asap rokok.
15.Kanak-kanak yang terdedah kepada asap rokok boleh menjejaskan perkembangan intelektual.
16.Wanita yang terdedah dengan asap rokok cepat putus haid.

Kesihatan

Senarai Ini Boleh Mendorong Anda Untuk Tidak Merokok::

1.Hidup lebih lama.
2.Mencegah penyakit.
3.Kulit lebih sihat.
4.Melindungi orang lain.
5.Anak-anak lebih sihat.
6.Menjadi teladan yang baik.
7.Melindungi alam sekitar.
8.Meningkatkan kecergasan.
9.Meningkatkan deria rasa dan bau.
10Lebih sihat.
11.Gigi lebih putih.
12.Rambut dan pakaian tidak berbau.
13.Kesuburan meningkat.
14.Menjimatkan wang.
 
;