Jumaat, 13 November 2009

Menggunakan Anak Sebagai Pelayan.........

expr:id='"post-body-" + data:post.id'> Assalamu'alaikum...Alhamdulillah...Bersyukur kehadrat Ilahi kerana memberi peluang kepada saya untuk mencoret beberapa masalah zaman sekarang ini...
Berkaitan dengan tajuk diatas,kalau kita tengok,zaman sekarang ini ramai ibubapa yang membuka kedai makan dan menggunakan anak wanitanya(terutama)sebagai pelayan kedai tersebut.Malah kebanyakkan kedai di negara ini yang menggunakan wanita sebagai pelayan.Ini yang saya selalu perhatikan ketika hendak menjamu selera bersama keluarga tercinta ataupun semasa musafir.
Saya heran..Kenapa anak lelaki ada tetapi anak perempuan jugak yang pergi ambil order..Hmmmm...Sungguh pelik..Jika anak perempuannya berpakaian elok seperti menutup aurat dan sebagainya tak pelah..Ni,masyaallah...Pakaian macam orang yang telanjang dah...
Sepatutnya,sebagai ibubapa,seharusnya memerhati,ambil kisah ataupun dalam bahasa Kelantannya "ambil cakno" dalam hal-hal yang macam nie..Jangan pandang remeh dalam hal-hal yang macam nie..Di sebabkan perangai yang macam nie lah berlakunya kes rogol.Puncanya adalah disebabkan ibubapa sendiri yang tidak mendidik anaknya pada waktu kecil dahulu dengan didikan agama yang secukupnya.
Saya bukan nak salahkan ibubapa..Tetapi hanya untuk menyedarkan sesetengah yang masih buta,pekak,tuli dan sebagainya tentang masalah ini.Ingatlah sesungguhnya kerana wanita lelaki lemah,dan tanpa wanita lelaki kalah..
Sepertimana yang kita tahu,anak itu dilahirkan dalam keadaan fitrah(suci),dan ibubapanyalah yang menjadikannya Yahudi,Nasrani,dan Majusi.Disini jelas menyatakan bahawa ibubapa adalah pencorak kepada anaknya..Jadi sebagai ibubapa perlulah mengambil berat dalam hal-hal yang macam ni..
Pada pandangan saya,orang perempuan tidak seharusnya menjadi pelayan,cukuplah sebagai tukang masak sahaja..Tentang pelayan tu,orang lelaki boleh buat kerja tu..Cukuplah sebagai tukang masak sahaja...Dan pakaian juga perlulah menutup aurat seperti yang dikehendaki oleh Islam,jangan pakai tudung sahaja,tetapi pakai seluar jeans yang ketat..Ini tidak melambangkan ciri sebagai seorang muslimah.Ingatlah hukum orang perempuan yang memakai seluar ketat adalah haram dalam Islam.Bagaimana pula dengan seluar yang tidak ketat??..Ha..Seluar,kain,pakaian dan sebagainya jika ketat adalah haram,jika tidak ketat,contohnya seluar..Pada pandangan saya lebih elok seseorang perempuan tersebut memakai baju kurung..Sesuai dengan ciri-cirinya seorang perempuan ataupun seorang muslimah..
Sebagai seorang Muslim,saya memperingati anda supaya sentiasa menjaga maruah diri anda tak kira lelaki ataupun perempuan kerana ianya adalah dituntut dalam agama kita(Islam)
Semoga apa yang saya tulis ini anda semua dapat fahami dam ikuti...Selamat berubah..Waallahu'alam..

"MEMBANGUN BERSAMA ISLAM"
"TAKBIR!!!ALLAHUAKHBAR!!!"

0 ulasan:

Kesihatan

Penyakit Berkaitan Rokok:

1.Pelbagai barah seperti paru-paru,rongga mulut,esofagus,pankreas,pundi kencing dan buah pinggang.
2.Penyakit saluran penafasan kronik seperti bronkitis kronik,emfisima,asma bronkial dan bronkiektasis.
3.Tekanan darah tinggi,serangan sakit jantung dan angin ahmar.
4.Mudah terkena batuk kering,Hepatitis B,radang paru-paru.
5.Ulser peptik dan gastritis.
6.Penyakit kulit seperti ekszema.
7.Penyakit mata yang boleh menyebabkan buta seperti katarak dan degenerasi makular pada selaput retina.
8.Penyakit tulang.
9.Rambut cepat berubang.
10.Kulit cepat berkedut.
11.Luka lambat sembuh.
12.Tenaga kelamin berkurangan terutama lelaki.
13.Kesuburan berkurangan.
14.Menjejaskan perkembangan janin dalam kandungan ibu yang merokok atau terdedah kepada asap rokok.
15.Kanak-kanak yang terdedah kepada asap rokok boleh menjejaskan perkembangan intelektual.
16.Wanita yang terdedah dengan asap rokok cepat putus haid.

Kesihatan

Senarai Ini Boleh Mendorong Anda Untuk Tidak Merokok::

1.Hidup lebih lama.
2.Mencegah penyakit.
3.Kulit lebih sihat.
4.Melindungi orang lain.
5.Anak-anak lebih sihat.
6.Menjadi teladan yang baik.
7.Melindungi alam sekitar.
8.Meningkatkan kecergasan.
9.Meningkatkan deria rasa dan bau.
10Lebih sihat.
11.Gigi lebih putih.
12.Rambut dan pakaian tidak berbau.
13.Kesuburan meningkat.
14.Menjimatkan wang.
 
;