Selasa, 24 November 2009

Jawatan Pemimpin Bukan Rebutan

expr:id='"post-body-" + data:post.id'> Assalamu'alaikum....Alhamdulillahirabbil'alamin..Bersyukur kehadrat Ilahi kerana selalu memberikan kesempatan kepada saya untuk menulis post-post terbaru.
Sebagaimana kita telah tahu,bahawasanya pemerintahan ini telah dilakukan sejak dahulu lagi.Yang mana masa itu kitapun masih tidak ada di atas muka bumi ini.Kita tengok sekarang ini banyak berlakunya kes-kes yang melibatkan pemimpin.Kita teruskan dengan tajuk kita.
Jika pemimpin berpecah dan terbabit pula dengan amalan buruk maka bagaimana mereka mahu menggesa rakyat bersatu serta berakhlaq mulia?
Timbangannya kerajaan Umaiyah,Abbasiah dan Uthmaniah disebabkan segelintir pemimpinnya terbabit dengan politik wang,tamakkan kuasa dan mengutamakan puak selain wanita.
Rasulullah S.A.W menegah umat Islam daripada meminta-minta untuk menjadi pemimpin dalam urusan pentadbiran negara.
Imam Bukhari dan Muslim meriwayatkan bahawa satu ketika,Abdul Rahman bin Samurah,ditegur oleh Rasulullah S.A.W:"Wahai Abdul Rahman bin Samurah,janganlah engkau meminta diangkat menjadi penguasa di suatu wilayah kerana jika yang demikian diberikan kepada engkau lantaran permintaan,nescaya engkau dibiarkan,tidak diberi pertolongan.Tetapi jika diberikan kepada engkau bukan kerana engkau memintanya,nescaya engkau diberi pertolongan".
Hadis ini menjelaskan bahawa dalam Islam,jawatan pemimpin satu tanggungjawab berat.Ia bukan satu status yang direbut bagi mendapatkan sanjungan dan keistimewaan tertentu.
Oleh sebab itu,Islam menegaskan bahawa jawatan kepimpinan tidak boleh ditagih mengikut desakan naluri dan nafsu semata-mata.
Bahkan,dalam proses pemilihan pemimpin atau pentadbir hendaklah dilakukan dengan adil yang berasaskan kepada kelayakkan,karisma dan ciri kepimpinan seperti takwa,berakhlaq tinggi,bertanggungjawab,sabar,boleh merancang dan bijak melaksanakan tugas.
Allah S.W.T mengingatkan bahawa kepimpinan yang paling berkesan ialah kepimpinan melalui teladan sebagaimana dilakukan Rasulullah S.A.W,melalui hukumnya,cara mentadbir.Ianya tak lapuk dek zaman,kerana ianya berasaskan al-Quran.Kenapa kita tidak perlu mengikuti cara yang diajarkan oleh Rasulullah S.A.W,cara yang ada dalam al-Quran???Adakah kerana kita rasa yang cara ini tidak sesuai dengan zaman kita sekarang yang serba serbi moden??Tetapi maksiat berleluasa.Jika ada orang yang cakap macam itu,memang sah ianya bodoh!!!Contohnya hukum hudud,adakah kita tidak ingat firman Allah S.W.T yang bermaksud:"Sesiapa yang tidak laksanakan hukum hudud Allah maka ia orang fasiq"."Sesiapa yang tidak laksanakan hukum hudud Allah maka ia orang zalim"."Sesiapa yang tidak laksanakan hukum hudud Allah maka ia orang kafir".Maka renung-renungkanlah wahai saudara-saudara pembaca sekalian.Adakah kita mahu tergolong dalam golongan tersebut??Fikir-fikirkanlah ia.
FirmanNya yang bermaksud:
"Sesungguhnya telah datang kepada kamu seorang Rasul dari golongan kamu sendiri,yang menjadi sangat berat kepadanya sebarang kesusahanmu,yang sangat inginkan kebaikan bagimu,(dan)amat belas lagi penyayang kepada orang yang beriman".
(Surah At-Tubah:Ayat 128)
Ayat itu mengajar kita bahawa pemimpin yang bersikap belas kasihan,penyayang,perihatin terhadap kebajikan rakyat adalah bukti ketinggian iman mereka.Tetapi tidak cukup dengan ini sahaja,sebab iman seseorang tidak boleh dilihat melalui secara zahir.Hanya Allah sahaja yang tahu.
Pemimpin diberi kepercayaan supaya memikul amanah dan tanggungjawab dengan meletakkan hala tuju negara selari dengan al-Quran dan sunnah serta memastikan rakyat hidup bersatu padu.
Waspadalah dengan penyokong yang cuba merosakkan kita kerana pemimpin yang berwibawa tidak mudah terpengaruh dengan tekanan penyokong yang rosak.
Kita perlu ingat bahawa kelemahan kepimpinan Islam menyebabkan pihak tertentu mengambil peluang memperhebatkan tekanan keatas umat Islam.
Firman Allah S.W.T yang bermaksud:
"Dan berkatalah Musa kepada saudaranya Harun:"Gantikanlah aku dalam (urusan memimpin)kaumku,dan perbaikilah,dan janganlah engkau menurut jalan orang yang melakukan kerosakkan".
(Surah Al-'Araf:Ayat 142)
Ingatlah wahai pemimpin Islam,sesungguhnya kamu diuji diatas muka bumi ini dengan macam-macam ujian demi kepimpinan Islammu.Kuatkanlah semangat,walaupun ianya amat sukar untukmu menempuhinya.InsyaAllah kamu akan mendapat pertolongan daripada Allah S.W.T.Semoga segala tomahan yang ditujukan kepadamu dan ahli keluargamu sekarang ini akan hilang.InsyaAllah,Allah S.W.T akan menolongmu dan membuktikan yang bahawasanya kamu adalah benar.Teruskanlah perjuanganmu demi agama Islam yang kita cintai ini.Waallahu'alam.


"MEMBANGUN BERSAMA ISLAM"
"TAKBIR!!!ALLAHUAKHBAR!!!"
"KEKALKAN KEPIMPINAN ISLAM"

1 ulasan:

The Kelantan Times berkata...

lumrah dunia bro.. jawatan menjadi paksi kuasa manusia yang rakus melainkan mereka2 yang benar2 ingin menegakkan agama..

Kesihatan

Penyakit Berkaitan Rokok:

1.Pelbagai barah seperti paru-paru,rongga mulut,esofagus,pankreas,pundi kencing dan buah pinggang.
2.Penyakit saluran penafasan kronik seperti bronkitis kronik,emfisima,asma bronkial dan bronkiektasis.
3.Tekanan darah tinggi,serangan sakit jantung dan angin ahmar.
4.Mudah terkena batuk kering,Hepatitis B,radang paru-paru.
5.Ulser peptik dan gastritis.
6.Penyakit kulit seperti ekszema.
7.Penyakit mata yang boleh menyebabkan buta seperti katarak dan degenerasi makular pada selaput retina.
8.Penyakit tulang.
9.Rambut cepat berubang.
10.Kulit cepat berkedut.
11.Luka lambat sembuh.
12.Tenaga kelamin berkurangan terutama lelaki.
13.Kesuburan berkurangan.
14.Menjejaskan perkembangan janin dalam kandungan ibu yang merokok atau terdedah kepada asap rokok.
15.Kanak-kanak yang terdedah kepada asap rokok boleh menjejaskan perkembangan intelektual.
16.Wanita yang terdedah dengan asap rokok cepat putus haid.

Kesihatan

Senarai Ini Boleh Mendorong Anda Untuk Tidak Merokok::

1.Hidup lebih lama.
2.Mencegah penyakit.
3.Kulit lebih sihat.
4.Melindungi orang lain.
5.Anak-anak lebih sihat.
6.Menjadi teladan yang baik.
7.Melindungi alam sekitar.
8.Meningkatkan kecergasan.
9.Meningkatkan deria rasa dan bau.
10Lebih sihat.
11.Gigi lebih putih.
12.Rambut dan pakaian tidak berbau.
13.Kesuburan meningkat.
14.Menjimatkan wang.
 
;